dissabte, 17 d’octubre del 2015

Testimoni de Maria Bigordà i Montmany sobre la guerra civil i primera postguerra


Fotografia de Maria Bigordà extreta del llibre Maria Bigordà i Montmany, testimoni d'una època obscura. Publicat per l'Ajuntament de Terrassa, juny 2006. 

El pare de la meva filla tenia un cosí que treballava de viatjant a l’Anònima i ens venia a veure i deia:
-En ve una!. Madrid fa por!.
I va començar
A més quan vivia amb ell, vivia al 22 de Juliol quasi cantonada amb el carrer dels Àngels, a l’altre cantó hi ha el Condicionament i veies passar els trens plens de voluntaris que se n’anaven al front… Em va afectar molt, a més vaig patir gana i les meves filles també. Mare meva!. Allà al carrer Watt havia d’anar a veure si em tocava pa i a la plaça a veure si podia aconseguir encara que fossin fulles de col.
Entrevista realitzada el 21 d’octubre de 2005
Durant la guerra a Ullastrell no es va agafar ningú, ni al senyor rector, que el van amagar. El dia 16 o 17 de març van venir a buscar el pare… El pare va anar a parar a un camp de concentració, no el van jutjar. El van detenir perquè era d’Esquerra Republicana. Va ser molt dur.
Entrevista realitzada el 18 de novembre de 2005
I a la presó de Terrassa hi vaig estar fins el 10 de març del 40… el Dr. Palet va fer que em traslladessin al carrer Molins 11 de Barcelona, a la presó de dones… era un convent de monges… eren paüles com les monges d’aquí, de l’Asil Busquets, nosaltres vam tenir sort amb les monges.
Entrevista realitzada el 21 d’octubre de 2005

Aquestes entrevistes van ser un dels puntals que van permetre la redacció de la biografia de Maria Bigordà a qui haig d'agrair la total confiança que em va fer, la seva sinceritat i l'emoció amb la que recordava aquests fets i altres de més personals i durs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada